Duurzaamheidssubsidies
Investering in state-of-the-art elektrisch aangedreven machines voor gebruik op Schiphol
De Nederlandse luchtvaart zal moeten veranderen om haar ecologische footprint te reduceren. Viggo voert de afhandeling van vluchten uit op luchthaven Eindhoven en vanaf 1 april van Transavia op Schiphol. Viggo wil bijdragen aan het terugbrengen van CO2 uitstoot (zero emission in 2030) van haar airport services en ziet het elektrificeren van het equipmentpark (Ground Support Equipment) hierbij als een belangrijk instrument.
MIA subsidie
Viggo heeft een investering gedaan in vier state-of-the-art elektrisch aangedreven machines voor gebruik op Schiphol; 2 toilet service wagens (eVTS) en 2 water services wagens (eWS). De voertuigen zijn uitsluitend elektrisch aangedreven, voorzien van LiOn accu’s. Deze bevatten geen lood. Hierdoor is MIA subsidie mogelijk. De MIA (Milieu Investeringsaftrek) is een fiscale subsidie om ondernemingen te stimuleren om te investeren in milieuvriendelijke technieken, bestaande uit een extra winstaftrek tot 36% van de investeringskosten.
Viggo is de eerste afhandelaar in West Europa die deze voertuigen aanschaft, en voor zover bekend de enige afhandelaar wereldwijd die een volledig elektrische water- en toiletwagenvloot heeft aangeschaft.
Dit zegt de klant
“Finistri is al meerdere jaren dé subsidieadviseur van Viggo. Voor Viggo werkt het heel prettig om één enkel aanspreekpunt te hebben voor een breed scala aan subsidiemogelijkheden. Voorbeelden van verkregen subsidie zijn WBSO, MIA, EIA en VAMIL. Het contact met Finistri loopt altijd vlot en inhoudelijk via Marcel als eerste aanspreekpunt. Door elkaar periodiek op te zoeken worden zowel de korte als de langetermijnkansen besproken, waardoor er een echte partnership is ontstaan met een oneindige tijdshorizon.” Jelmer Melissen, CTO Viggo